Even Teamse

Het effect van het Coronavirus op het onderwijs is moeilijk te ontkennen. 

Digitaal speelde er al lang iets bij ons, we waren al druk bezig langzaam wat zaken te veranderen in de klas. Digiborden, laptops voor docenten en alles wat normaal in Magister stond was ook terug te vinden in “Teams” elke leraar bij ons was er al mee bekend 

Maar niemand kon ons personeel voorbereiden op wat er in de maand maart gebeurde.  

Welkom ‘Microsoft Teams’ een online platform dat docenten en studenten verbindt door middel van de kracht van technologie, waardoor ze op afstand kunnen werken en lesgeven vanuit het comfort van hun eigen huis in deze zeer onzekere tijd.  

Hoewel wij dit platform, Microsoft 365 binnen SVOAZ onze stichting waar Fons Vitae Lyceum mijn school een onderdeel van is. Al aan het perfectioneren waren, werd dit met één muisklik op de camera ineens een thuis schoolwerk situatie. Immers alles was al actief en werkend gezet in “TEAMS” elke klas en lesgroep werkte gewoon.

David Asser onze rector verwoorde dit mooi 

“Er zit een duidelijke, maar wel deels onbedoelde, lijn in de afgelopen jaren wat betreft ICT: na de brand moesten we van de een op de andere dag een enorme switch maken in de infrastructuur van onze ICT zaken. We zijn toen met zeven mijlslaarzen overgestapt naar Microsoft 365. In de jaren erna is dit verder uitgebouwd en nu met de Covid-19 crisis plukken we daar de vruchten van” 

In een generatie waarin alles digitaal is, hebben onze leerlingen door deze manier van leren als een eend in het water gevoeld, en het heeft geholpen door mijn ervaring met eTwinning het team direct aan de hand te nemen en ze door deze digitale lesgeven te loodsen.
Als baken stond ik ze bij, deed gelijk een live demo.
M
aar bracht vooral rust. 

Rust die juist de angst weg nam van aantal docenten.
En zelfs de
conciërge verwoorde dit heel mooi, ik ga even Teamse. De woensdag na sluiting waren we dan ook met een verkort 45 minuten rooster volledig digitaal. Zelfs lichamelijk opvoeding met challanges deden mee.

En ik denk dat dit ook de kracht was. Laat niet iedereen los, maar neem ze bij de hand.
Voor zowel leerlingen als docenten heb ik direct korte handleidingen gemaakt.  Vaak was ik ook “gewoon” als mentale steun aanwezig bij de digitale lessen. Soms hielp ik de docent uit de brand als de audio het niet deed. 

De basis stond al genaamd  Teams” want ook met een haperende audio of webcam, leerlingen konden in hun eigen klas team de instructie en opdracht terugvinden. 

Ik heb zelfs ook een live sessie gedaan voor alle ouders om ze een inzicht te geven hoe Teams werkt en hoe een leerling zijn werk daarin doet. 

Onze leerlingen en ouders hebben de toewijding van de docenten bedankt, ouders waren super blij.
W
aarbij één ouder de aanwezige docenten op school trakteerde op wat lekkers met een super lief briefje. 

Lieve medewerkers van het Fons Vitae, 

Heb je eindelijk weer je eigen schoolgebouw, mag je er geen gebruik van maken…. Frustrerend en verdrietig. Maar ook met deze situatie weet het Fons Vitae lyceum als een Fenix om te gaan. 

Ik maak graag op afstand een diepe buiging voor het hele team. Ongelooflijk knap hoe jullie zonder al te veel haperingen binnen no time overgegaan zijn op digitaal onderwijs. Ik heb inmiddels al heel wat dramaverhalen gehoord van ouders in onze buurt over scholen waar het allemaal veel minder goed geregeld is. 

Ik ben trots op het Fons Vitae. En ik ben trots op onze jongste zoon die het toch ook allemaal zeer gedisciplineerd oppakt.” 

De vele mails van ouders waren hartverwarmend. Even terugkomend naar wat in deze blog vermeld werd, ons schoolgebouw.
Bron: AT5

Hoeveel kun je als school hebben. Juni 2017 hadden we een brand. Pendelen tussen twee locaties waarbij onze visie van alles in de Cloud” al een succes was. En dan januari 2020 eindelijk iedereen weer onder één dak totdat……. Corona. 

nu drie weken verder komen de vraagstukken naar boven. Activerende werkvormen, Toetsen/proctoring en didactiek.
Voor wat betreft toetsen merk ik als heel snel dat de zorgvuldig opgebouwde AVG beleidstukken van scholen in de vuilnisbak wordt gegooid.

ADVIES. Ga in overleg met elkaar voordat je als docent zelfstandig even wat bedenkt. Meet de toets daadwerkelijk het leerdoel of de leeruitkomst, of meet het anders? Immers digitaal toetsen is totaal anders dan de toets klassikaal.
Je hoeft geen raketgeleerde te zijn dat dit  nooit 100% meetbaar is, evenals “Proctoring” het beheren en digitaal meekijken bij en van de leerling. Hier komt dan de privacy in het geding.

Voor wie het toch niet los kan laten, weet dat dit geen waterdichte methode is, meet je kennis. Of de 21 Century skills om antwoord te geven op jou vraag.

Je zult dus je kennismeting aan moeten passen, wachten tot de einde van de Corona? of nu al beginnen met een andere vraag vorm.

We doen het goed op dit moment, laten je niet gek maken door externe massaal aangeboden toepassingen maar blijf je zelf en doe je ding. Wees er gewoon voor de leerlingen, zoals altijd alleen nu digitaal.

Eric Redegeld