#EDUboom

      Reacties uitgeschakeld voor #EDUboom

cropped-cropped-image002-1.jpg

 

 

Op vakantie naar Tsjechië, lopend door een prachtig natuurpark Adrspach in het reuzengebergte vol met rotsen en bomen viel me een aantal rotsen op.20160817_113858

Kleine en grote bomen groeiend boven op een grote rotsblok, wortels om en door de spleten heen voor houvast.
Dit inspireerde mij al tot schrijven van een Blog, want dit is een prachtig voorbeeld van hoe het onderwijs eruit ziet.

Een groot log niet (snel) veranderende organisatie. Ik zelf spreek uit ervaring toen ik in 2002 de kans kreeg om een mooi ICT project op de kaart te zetten. Zelf ontwikkelde ICT lessen verweven met mediawijsheid en internationalisering.
Super en oud leerlingen die ik nu nog tegenkom vol lof over wat ze daar aan hadden gehad. #trots

maar al gaande weg blijkt de PO markt aardig op slot te zitten voor wat betreft innovatieve ontwikkelingen en veranderingen.
Binnen onderwijs wordt gewerkt met een weegschaal, en de balans slaat op ICT gebied altijd de andere kant op.
Onderwijs hoort voorop te lopen, niet achteraan en dat is nu juist met ICT wel het geval. Kids zijn al vaardiger dan de leerkracht als ze op de kinderdagverblijf komen.

mooi voorbeeld is mijn zoon, smartphone gelijmd aan zijn hand maar wel alles vastleggend en even een 360 gemaakt achter ons huisje. 360-VR zo makkelijk gaat het.(ICT les van zijn vader gehad). Dit kan ook in het onderwijs!!! er wordt druk gesproken over #onderwijs2032 maar onderwijspioniers verdient ook aandacht.

Met deze blog wilde ik hier meer over gaan vertellen waren het niet dat bij thuiskomst ik tot mijn schrik het verhaal van Karin Winters las. http://www.karinblogt.nl/handdoek-in-de-ring-ajuu/ en niet snel erna het verhaal van Karin Donkers http://www.kardonsch.nl/veel-vragen-veel-opmerkingen-maar-hier-mijn-verhaal-op-mijn-moment/

Twee mooie vakvrouwen bevlogen in hun werk die de handdoek in de ring gooien? Waarom omdat het rots systeem niet wil/kan veranderen?

Waar is de wilskracht van het groeien gebleven? de wil om te wortelen in het vaste gestel?

20160817_123914

Juist openstaan voor vernieuwing kan zo mooi zijn, en we willen dat immers ook voor de leerlingen vanaf dag één dat ze op school komen. Open staan voor vernieuwing want anders leer je niks.

Respect voor de jonge boompjes die proberen te groeien binnen en op het logge systeem dat onderwijs heet.
Gelukkig zie en hoor ik veel als ik door Nederland rijd en zie veel nieuwe ontwikkelingen. Langzaam en soms met tegenwerking want je valt op immers. Maar als resultaten ernaar zijn ben je ineens hot en sta je in de krant. Of scholen grijpen elk kans aan om hun voortbestaan te waarborgen.
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2112192/Veel-krimpscholen-kiezen-voor-vernieuwend-onderwijs

Ik zelf blijf pleiten voor vast ICT binnen scholen https://www.computable.nl/artikel/nieuws/loopbaan/3275964/250449/ict-moet-een-serieus-vak-op-school-worden.html  2010 al een item. en helaas nog steeds niet rond.
Ik houd de handdoek nog vast, want voor mijn gevoel is er nog steeds hoop, hoop ik

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Powervrouwen Karin en Karin

 

Eric Redegeld
Educatie ICT manager
Winsys